Menu Bekijk vacatures
Nieuws

‘Werkdruk in de zorg moet topprioriteit krijgen’

De aantrekkelijkheid van het werken in de zorg staat onder druk. Om het vak aanlokkelijk te houden zou er meer personeel moeten zijn en meer gelijkwaardigheid en waardering. Ook minder werkdruk en minder administratieve taken en regels maken het werken in de zorg aantrekkelijker.

Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel) onder deelnemers aan het Panel Verpleging & Verzorging.

Zorgverleners geven baan een 7,5

Negen op de tien zorgverleners vindt het werk inhoudelijk leuk en bijna een even grote groep gaat over het algemeen met plezier naar het werk. Ruim vier op de vijf zorgverleners is trots op het werk dat zij doen. Zorgverleners waarderen hun baan dan ook met gemiddeld met een 7,5. Deze algehele tevredenheid is sinds 2011 stabiel. Het meest tevreden zijn zorgverleners over de contacten met patiënten en collega’s.

Werkdruk in de zorg

Desondanks laat het onderzoek zien dat de aantrekkelijkheid van het werk onder druk staat. Het percentage zorgverleners dat verwacht het huidige werk niet tot hun pensioen te kunnen volhouden, is gestegen van 40 procent in 2013 tot 52 procent in 2017.

Nivel-onderzoeker Anke de Veer: “De toename heeft waarschijnlijk te maken met het ophogen van de pensioengerechtigde leeftijd. Daarnaast zien we dat zorgverleners de laatste jaren steeds meer werkdruk ervaren. Om in de toekomst voldoende personeel te hebben moeten werkdrukmaatregelen topprioriteit krijgen.”

Behoefte aan maatregelen

Driekwart van de zorgverleners geeft aan dat een verlaging van de werkdruk het werk aantrekkelijker maakt. Daarnaast willen zorgverleners dat de administratieve taken en de regels in de zorg verminderen. Ten opzichte van 2013 nam de behoefte aan maatregelen hiertoe duidelijk toe. Steeds meer zorgverleners vinden dat er te weinig werkdrukmaatregelen zijn genomen: in 2017 vond ruim de helft van de ondervraagden dat er de afgelopen vijf jaar te weinig werkdrukmaatregelen waren genomen.

Lees ook: Zorg spant de kroon in ziekteverzuim